Site Rengi

DOLAR 7,4377
EURO 8,9894
ALTIN 410,60
BIST 1.531
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 10°C
Az Bulutlu
İstanbul
10°C
Az Bulutlu
Cum 15°C
Cts 13°C
Paz 10°C
Pts 9°C

Kuralları Önce Bilmek, Sonra Yıkmak

Selin Akçal
1994 İstanbul doğumluyum. 10 senedir aktif olarak tiyatro oyunculuğu yapıyorum. Çeşitli fanzinlerde şair ve yazar olarak görev alıyorum. Kocaeli üniversitesi Fotoğrafçılık ve Kameramanlık bölümü mezunuyum ve şu an Atatürk Üniversitesinde Reklamcılık bölümünde eğitimime devam etmekteyim.
09.02.2021
A+
A-

İnsanlık tarihinin her buluşu, tüm sanat dalları, zamanla gelişmiş ve ‘’Daha güzeli’’, ‘’Daha doğrusu’’ için çeşitli kurallarla işlenmiştir.

Fotoğrafın bulunmasının ve görüntü kaydetme amacına ulaşılmasının ardından, görsel düzen ve estetik kaygının devreye girmesiyle fotoğraf sanatını oluşturan kurallar meydana gelmiştir.

Örneğin Ufuk Çizgisi kuralı;  Bir manzara fotoğrafı çekmek istediğimizde hayali bir ufuk çizgisi kadrajımızdadır ve görsel açıdan uymamız gereken kural, ufuk çizgisini kadrajı tam ortadan ikiye bölecek şekilde yerleştirmemek, ufuk çizgisinin bir tarafını kadrajda daha ağırlıklı göstermektir.

Misal bir deniz manzarası fotoğrafı çekmek istediğimizde ufuk çizgisi gökyüzünü ve denizi birleştiren çizgidir.  Bu çizgiyi kadraj karesinin tam ortasına getirmek görsel bir hatadır. Ya denizi daha fazla, ya da gökyüzünü daha fazla gösterecek şekilde kadrajımızı ayarlamalıyız.

Bir diğer kuralımız ise Altın Oran; Bu kural genelde fotoğrafta bir odak nesnesi ya da kişisi varken uygulanır. Hayali bir spiral şeklini, kadrajımızdaki nesne ya da kişiyi altın oran kuralına uygun şekilde yerleştirmek için kullanırız. Bu kural fotoğraf kompozisyonu olarak nesne ya da kişiyi odak haline getirmek, fotoğrafa bakan kişiye ilk bakması gereken yeri göstermek içindir.

Son olarak değineceğimiz kural ise Bakış Yönü; Bu kuralda kadrajda yer alan canlının direkt olarak kameraya bakmaması ve yan profilden uzağa bakması gerekmekte. Böyle bir kompozisyonda da kadrajı, bakış yönünde boşluk bırakacak ve odak kişisini kadrajın ucunda yer alacak şekilde ayarlamamız en doğrusudur.

Tek başına bir bankta oturmuş ve uzaklara bakan bir kadın hayal edin. Kadın sol tarafa doğru bakıyorsa kadını kadrajın en sağına almalı ve bakış yönünde boşluk bırakarak fotoğrafı çekmeliyiz.

Bahsettiğim bu kurallar fotoğraf sanatının en bilinen kuralları ve genelde en dikkat edilen kurallarıdır, ancak kurallar her ne kadar görsel olarak bize en doğru olanı sunsa da bazı sanat akımları kuralsızlığın güzelliğini över. Sanat eserlerinde bilinçli yapılan kural bozumları, yeni ve ilginç sanat akımlarının doğmasına sebep olur. Ayrıca bir fotoğraf sanatçısını kendine has ve özgün yapan şey de kendi sanatında kendi kurallarını koymasıdır.

Ufuk çizgisini tam ortaya gelecek şekilde ayarladığınızda fotoğrafı kusursuz geometrik bir esere dönüştürebilir, altın orana uymadan fotoğraflarda farklı bir denge ve kompozisyon yakalayabilir ve bakış yönü boşluğu bırakmadan ters kompozisyon uygularsanız fotoğraftaki odak kişisinin psikolojik olarak çok derin bir anlatımını yakalayabilirsiniz.

Kurallar elbette önemlidir ancak fotoğrafta kendi kadrajımız ve kendi anlatım dilimizi bulmadan, sadece vizörden gördüğümüzü kaydeder, fotoğrafı sanat haline getiremeyiz.

YAZARIN EKLEMİŞ OLDUĞU YAZILAR
YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.